Magazyn energii z włókna węglowego – przyszłość magazynowania energii?

Innowacyjny kompozyt z włókna węglowego od Sinonus umożliwia magazynowanie energii elektrycznej. Dowiedz się, jak ta technologia może zrewolucjonizować pojazdy elektryczne, samoloty i wiele innych branż.

 Magazyn energii z włókna węglowego przyszłość magazynowania energii1


Spis treści:

  1. Nowatorska technologia w rękach Sinonus
  2. Włókna węglowe – wielofunkcyjne magazyny energii
  3. Redukcja masy – klucz do efektywności
  4. Wyzwania związane z gęstością energii
  5. Podsumowanie

Nowatorska technologia w rękach Sinonus

Firma Sinonus, założona w 2022 roku, kontynuuje prace nad komercjalizacją technologii opracowanej przez naukowców z CTU. Ich innowacyjny kompozyt z włókna węglowego działa jak bateria, co pozwala na magazynowanie energii bez potrzeby dodatkowych akumulatorów. Według Markusa Zetterströma, dyrektora generalnego Sinonus, nowy materiał pozwala zwiększyć pojemność magazynowania energii przy zachowaniu niskiej wagi i objętości. Przykładem wczesnego zastosowania tej technologii jest zastąpienie baterii AAA w urządzeniach o niskim poborze mocy w laboratoriach firmy. W przyszłości Sinonus planuje rozszerzyć swoje rozwiązania na urządzenia o większym zapotrzebowaniu energetycznym, takie jak drony, komputery, a nawet samochody czy samoloty.

Włókna węglowe – wielofunkcyjne magazyny energii

Włókna węglowe wykorzystywane przez Sinonus pochodzą z firmy Oxeon, która była odpowiedzialna za dostarczenie materiałów do łopat śmigłowych helikoptera NASA Ingenuity na Marsie. Włókna te wyróżniają się lekkością i wytrzymałością, a teraz, dzięki Sinonus, zyskały nową funkcjonalność jako magazyny energii. Co ważne, nie tylko przechowują energię, ale mogą być integralną częścią strukturalną różnych produktów, co oznacza, że np. w pojazdach mogą jednocześnie pełnić funkcję konstrukcyjną i akumulatora.
cytatPrzeczytaj również: Ogromna wieża solarna w Afryce – Magazyn ciepła w soli

Redukcja masy – klucz do efektywności

Jednym z głównych atutów tej technologii jest możliwość zmniejszenia masy pojazdów, co przekłada się na większą efektywność energetyczną. Leif Asp, profesor mechaniki materiałowej z Uniwersytetu Kalifornijskiego, zwraca uwagę, że zastosowanie akumulatorów strukturalnych opartych na włóknach węglowych może zredukować wagę pojazdów nawet o 50%. Dzięki temu elektryczne samoloty i samochody mogą stać się znacznie lżejsze, co pozwoli na zwiększenie ich zasięgu lub zmniejszenie zużycia energii.

Wyzwania związane z gęstością energii

Jednym z wyzwań stojących przed technologią włókien węglowych jest niższa gęstość energii w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych. W 2021 roku naukowcy z CTU osiągnęli ważny przełom, tworząc baterię strukturalną o gęstości energii wynoszącej 24 Wh/kg – to około 20% pojemności dostępnych wtedy na rynku akumulatorów litowo-jonowych. Choć wynik ten może wydawać się niski, ma on swoje zalety. Niższa gęstość energii oznacza mniejsze ryzyko wybuchu czy uszkodzenia baterii, co czyni je bezpieczniejszymi w użytkowaniu.

Magazyn energii z włókna węglowego przyszłość magazynowania energii2

Podsumowanie

Technologia magazynowania energii we włóknach węglowych rozwijana przez Sinonus może zrewolucjonizować wiele branż, takich jak transport lotniczy, samochodowy, czy energetyka odnawialna. Pomimo wyzwań związanych z gęstością energii, zalety w postaci zmniejszenia masy oraz bezpieczeństwa mogą okazać się kluczowe dla przyszłości magazynowania energii w różnych sektorach.

11q
12q
13q